onsdag 16 november 2011

Böcker

Här är boken jag läste senast och boken jag läser just nu.



Slavenka Drakulic "Som om jag inte vore där" utspelar sig i början av 1990-talet i forna Jugoslavien. Huvudpersonen S förs, tillsammans med många, många andra, till ett fångläger där hon våldtas och blir gravid. Hur överlever man i en sådan situation och kan man älska ett barn som blivit till på det sättet? Mycket välskriven och känsloladdad bok.

Just nu läser jag Jodi Picoults "19 minuter", som handlar om en skolskjutning i USA. Över 500 sidor och också den här mycket välskriven. Önskar bara att jag läste den på engelska, översättningen är inte helt övertygande på alla ställen.

Väljer tydligen böcker med tunga teman just nu! Nå, jag gillar att kasta mig mellan ämnena. Läste precis också Catarina Hurtigs "Prinsessor", som handlar om 10 europeiska prinsessor/kronprinsessor, bland andra Madeleine, Victoria, Mette-Marit och Mary. Den var aningen mera lättsmält :)

Inga kommentarer: