torsdag 30 juli 2009

Tall Ship´s Races 2009

Nu ska jag bombardera bloggen med båtbilder (många b: n blev det där)! Förra veckan besökte jag Tall Ship´s Races som arrangerades i Åbo. Över 100 segelfartyg från hela Europa förtöjdes vid Aura ås kaj. Sammanlagt 520 000 människor besökte evenemanget under tre dagar, de flesta beundrade båtarna, andra spanade in snygga sjömän och en del nöjde sig med att sitta i öltälten..



Båtar, båtar, båtar...



Det här är världens största segelfartyg, ryska Sedov, 122 meter långt. Flytetyget var så stort att det var omöjligt att få hela på bild.



Och där har vi ryska Mir, världens näst största segelfartyg (109 meter långt).



Det fanns stora båtar, och så fanns det lite mindre båtar.



På flera av fartygen var det förbud mot höga klackar :)



Norska Sørlandet



Jag är ingen båtmänniska, kan knappt skilja på babord och styrbord (och senast jag åkte båt kallade jag ett sjömärke för "en sån där pinne") men jag måste säga att det var riktigt roligt att gå omkring och kika på fartygen!

1 kommentar:

Sari sa...

Så vackra bilder! Jag är inte heller ngn båtmänniska, förutom finlandsfärjorna ;) Men det är härligt att vara ute på vattnet!