onsdag 3 november 2010

Ekologiskt är bäst!

Ingen har väl undgått den senaste tidens skriverier om kemikalier och annat som finns överallt, i krämer och schampoon och tandkrämer och maten vi äter.

Jag har nog länge varit medveten om att det nog inte är så bra att utsätta sig för dessa farliga ämnen dagligen, men inte brytt mig om det så mycket. Men nu är det slut med det.

Jag tog en titt i mitt badrumsskåp häromveckan för att kolla vilka av mina burkar och flaskor som innehåller parabener och dylikt. Svaret: de flesta! Huvaligen. Dagkräm, nattkräm, ögonkräm, tandkräm, hårinpackning, handkräm, nagelbandskräm...

Parabener är alltså en av de farligaste kemikalierna. Det finns minst fem olika sorters parabener, tex. methylparaben och propylparaben.

Vad gjorde jag då? Jo, jag slängde alla parabenskräpburkar och köpte nytt! Nu har jag inte en enda paraben i mitt badrum. Hurra!



P.S. Jag må vara lite paranoid, men varför ska jag utsätta mig för farliga kemikalier morgon och kväll, när det finns alternativ? Och ekologiskt betyder inte alltid dyrt, det finns budgetalternativ också.

Inga kommentarer: