måndag 17 oktober 2011

Just crusin'

I lördags var det alltså Stockholmskryssning på programmet. Klockan ringde 07.20 och 50 minuter senare satt vi på bussen mot hamnen.

Amorella lade ut och vi guppade ut på havet. Här skymtar Houtskär.



I Mariehamn mötte vi Isabella.



Den här kryssningen gick verkligen i ätandets tecken. Vi hade presentkort där det förutom hytten ingick 2 x frukost, 2 x buffe och 2 x övrig måltid.

Här är smakprov på buffens efterrätter. Omnomnom!



Jag tror det var första gången jag åkte dagsbåt till Stockholm. Har inget minne av att jag gjort det tidigare iaf. En klar fördel med det är ju att man ser så mycket mer av Stockholms skärgård! Annars brukar man ju sova på nattbåten och stiga upp precis innan man kommer till hamnen.

Fina, fina villor att beundra.



Här sitter jag och beundrar.



I baren hittade vi en sån här lapp. Intill stod ett högljutt engelskpratande gäng, de flesta storväxta karlar. Vi funderade att det kanske var Britneys roadare, som tagit båten över till Sverige. Hon uppträdde ju i Hfors på fredagen och skulle vara i Sthlm på söndagen. Senare fick vi veta av en vi känner som jobbar på Amorella att det faktiskt var Britneys gäng! Brittan själv tog däremot säkert flyget.



Stockholm, Stockholm.



Kändes lite konstigt att inte gå av båten! Fina, härliga stad. Det blev ett snabbt besök denna gång.



Klockan 22 åt vi dagens sista måltid, en trerätters på en av restaurangerna.
Jag började med hummersoppa med pankofriterad pilgrimsmussla.



Varmrätten var pocherad hälleflundra med pepparrotssmaksatt potatispuré i ostronsmörsås.



Efterrätten bestod av äppelsmulpaj med tahitivaniljsås. Maten var fantastisk, den får fem taxfreepoäng av fem möjliga.



Sen rullade vi till hytten och jag sov en typisk båtsömn, det vill säga inte mycket alls. Det var riktigt lugnt på havet, men jag kan bara inte sova gott på båtar.

1 kommentar:

Maria sa...

Vinnaren i Rosagården-tävlingen är nu utsedd, gå in och se ifall du hade turen med dig! :)