måndag 18 juli 2011

Rowlit 2011

I lördags var det alltså dags för Rowlit 2011! Ett evenemang jag sett framemot länge, länge. Delvis för att få gå på konsert i en kalkgruva, dels för att få se Roxette! De har inte varit mina idoler precis, men man kan ju typ alla låtar och låtarna är ju bra!



Vi inledde Rowlit på en tillställning arrangerad av Aktia och Veritas där vi bjöds på god mat och dryck. Det var ett trevligt mingel, fast jag inte kände så många där.



Jag träffade Elin Blom i vimlet! Jag sa att jag tycker det var kul att se henne i Idol och frågade vad som hänt efter det. Hon sa att hon haft en del spelningar i sommar och så har hon träffat låtskrivare. Riktigt trevlig och cool tjej!



Kalkgruvan är en häftig plats! Vi åkte buss ner längs serpentinvägarna och det var en mäktig syn. Förra gången Rowlit hölls i gruvan fanns bottnen 15 meter högre upp, Nordkalk gräver sig längre och längre ner hela tiden :) Akustiken var också bra, tyckte jag.





Jag träffade också Hannah och Anne från "Svensk sommar i Finland"! De var där och spelade in ett avsnitt. Riktigt trevliga tjejer de också.



Sen steg Roxette upp på scenen! Och då steg stämningen i publiken också. De rev av en massa gamla hits och ett par nyare låtar. Publiken var med på noterna och fick sjunga refrängen ett par gånger.



Tyvärr fick man inte fota med systemkamera, så bättre bilder än så här fick jag inte.



Vi hade egentligen tänkt avsluta kvällen efter att Roxette spelat klart, men bestämde oss ändå för att stanna till slutet. Så många bekanta i gruvan och stämningen var fortsättningsvis på topp! Här spelar Suurlähettiläät, ett band som jag inte är speciellt bekant med, men jag kände nog igen flera låtar.



Och allt avslutades med ett fyrverkeri! Oj, så det dånade mellan gruvväggarna.



Sen åkte vi buss upp till marknivå igen. Äventyrandet avslutades med en varmkorv i Pargas centrum och sen taxi tillbaka till Åbo!

Inga kommentarer: