lördag 6 oktober 2012

bokmässa/matmässa/skivmässa/antikvitetsmässa 2012

I dag spenderade jag flera timmar i Åbo mässcenter. Det är mässa x 4 i helgen! Här kommer en massiv bildrapport.

Prick kl. 12 kom jag dit.


Började med bokmässan. Här är en av mässhallarna..


En cool tavla var bland det första jag fick syn på.


Den som vill kan fynda finska Kalle Anka-tidningar från 60-talet.


Utbudet av svenska - och engelska - böcker var som vanligt oförsvarligt dåligt. Enda montrarna jag hittade svenska böcker i var Akademiska bokhandeln, Svenska litteratursällskapet och Finlands svenska författareförening. Fyllde faktiskt i en utvärderingsblankett innan jag åkte hem där jag skrev att utbudet av böcker på andra språk än finska kunde ökas. Mässan heter ju faktiskt Åbo internationella bokmässa.


Hittade en bok om hur man gör roliga cake pops! Här är grod-pops. Söta.


Det fanns en del hallar att gå igenom. Pust!


Tummen upp!


Och så hittade jag de här underbara anteckningsböckerna från Archie Grand! Tycker de är så coola.


Jag köpte den gula!


En av Akademens hyllor.


Och så var det dags för matmässan. Geisha - och många andra - delade ut smakprov.


Jag köpte tre chokladplattor, 1 euro styck!


Många äppelsorter fanns det. Och massor med andra frukter och grönsaker.


En liten utställning med gamla, söta burkar och förpackningar.


Och så skiv- och samlarmässan. Frimärken, koppar, skålar, fat, gamla medaljer, leksaksbilar.


Här skulle min pappa ha trivts!


Något av det sötaste jag såg var detta, en bilbana, fast med små spårvagnar som åkte runt, runt.


Hittade också ett par coola skor för fem euro. Men de var kanske inte riktigt min stil..


Aj jo, det fanns små, gulliga saftflaskor också.


Till sist blev det så trångt, varmt och svettigt så jag köpte mig en glass för att kyla ner mig lite.


Hem kom jag iaf med fyra flaskor äppelsaft, gjord på äpplen från Söderlångvik gård i Dragsfjärd! Har varit där ett par gånger, väldigt fint ställe.


Och vet ni vad? Jag köpte faktiskt inte en enda bok. Men jag fick en! Författareföreningen hade en omröstning i sin monter, där man fick rösta på finaste omslaget. Jag röstade på en bok av Yvonne Hoffman. Som tack fick man välja en bok! Jag valde den här av Fred Forssell, ålänning som jobbar på Amelia.


Nu är jag trött med glad efter en lång, rolig dag. Sofi Oksanen missade jag, hon var där i går. Och i morgon kommer president Sauli. Hans fru är ju chef för bokmässan. Spanade lite efter henne i dag, men lyckades inte få syn på henne.

2 kommentarer:

nelailla sa...

Heh, kan verkligen föreställa mig fadren vår vanka omkring i timtal på det stället..! :)

Lena

LIA sa...

Och vår mor skulle ha trivts bland alla koppar och skålar!