tisdag 7 oktober 2008

Back on track

Jag har tagit en paus från bloggosfären ett par dagar, delvis på grund av internetkrångel och brist på inspiration. Men jag har också funderat över varför jag gör det här. Bloggar, alltså. Att visa upp mina senaste köp, snygga saker jag ser på stan eller väskor jag drömmer om känns onekligen lite ytligt ibland.

Men så i dag kom jag på svaret. Allt handlar om inspiration. Jag läser mellan 15 och 20 bloggar varje dag, 90 procent är modebloggar. Och jag får så otroligt mycket inspiration av alla bloggare därute. Det kan handla om en snygg outfit som jag känner att jag vill kopiera rakt av, men också om små tips om hur man sätter guldkant på vardagen. Jag tycker att det är viktigt med vardagslyx, att unna sig det där lilla extra, må det sen vara ett armband eller en middag på en dyr restaurang. Eller ett second hand-bälte för 1 euro.
Och om jag i min tur bara inspirerar en enda läsare därute så är jag nöjd. För det är det som det handlar om.

Grejen är att livet inte alltid måste vara så allvarligt, det är helt okej att ägna sig åt ytligare saker också. Och vem säger att mode egentligen är ytligt? Kläder och trender är så mycket mer än bara plagg, mode har blivit en egen konstform som är sammankopplad med musik, film, tidningar, livsstilstrender, för att citera Ebba von Sydow i en intervju jag läste förra veckan.

Vad jag visar upp på bloggen är bara en sida av mig, jag har nog flera :) Så. Jag tänker fortsätta blogga om mina fynd, mina små funderingar och fina saker jag får syn på. För bloggen är lite av ett fritidsintresse för mig, ett riktigt roligt sådant.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker om din stil..orange är ju också en jättefin färg och passar oss finländare med lite ljus hy. Snart börjar det nog bli så kyligt så man kan gå med mössa på huvudet..borde gå till hullut päivät och hitta någon förmånlig och bra mössa:)

Anonym sa...

Ja det är den! Och vilket bra inlägg det här var, jag funderar ofta över om det är ytlig att blogga och tycka om fina kläder, men jag kommer alltid fram till samma sak. Det är ju bara något roligt, som en hobby. Varför gå med gråa collegebyxor när man kan ha prinsessklänning en regning måndag? Så är det bara.

Anonym sa...

Ja det är den! Och vilket bra inlägg det här var, jag funderar ofta över om det är ytlig att blogga och tycka om fina kläder, men jag kommer alltid fram till samma sak. Det är ju bara något roligt, som en hobby. Varför gå med gråa collegebyxor när man kan ha prinsessklänning en regning måndag? Så är det bara.