söndag 20 maj 2012

ESC Semifinal 1, del 1

Nåjaa, nu drar jag igång ett mastodontinlägg här. Jag tänker alltså recensera alla låtarna i årets Eurovision song contest, och vi börjar med semifinal 1 som hålls på tisdag. Poängskalan går från 0 till 5!

Here we go:

1) Montenegro, Rambo Amadeus, "Euro Neuro"

Kalla mig konstig, men jag tycker nästan att det här är bra! Ett politiskt budskap blandat med ett sammelsurium av rytmer. Neurotiskt och lite galet. Rambo Amadeus verkar vara en skön snubbe, trots att man kanske först inte riktigt förstår grejen. Lite kul att de första textraderna i årets ESC är "Euro sceptic"...3 poäng!

2) Island, Jónsi & Greta Salóme, "Never forget"

Jamenvisst! Mäktigt, sagolikt och drömskt och violinen är löken på den isländska havslaxen. Island vill vinna och för mig får de gärna göra det i år. Båda sjunger fantastiskt och för att citera en annan ESC-bloggare, man vill ju gärna åka till Island, leta upp Jonsi nånstans på heden och be att få låna hans tröja.. 4 poäng!

3) Grekland, Eleftheria Eleftherio, "Aphrodisiac"

Typisk grekisk medelhavsdisco som vi hört 100 gånger tidigare. Gäsp. Det här ger mig ingenting. Kanske om jag i sommar befinner mig på en strand och har drabbats av solsting och druckit ett glas rosé för mycket kan jag kanske tycka att det här är småkul. 1 poäng.

4) Lettland, Annmary, "Beautiful song"

Nu är jag konstig igen, men det finns nåt i den här som jag gillar. Smårolig text och en refräng som fastnar. En söt liten popkaramell inpaketerad i prickigt papper och så en rosett på. Men lite mer klös skulle inte skada. 3 poäng

5) Albanien, Rona Nishliu, "Suus" 

Back to the 1950´s, den här kunde ha tävlat 1958. Drama på hög nivå, kanske tonerna också ligger en aning för högt? Nej, hon lär kunna sjunga på riktigt. Videon är smärtsamt vacker, men jag tror tyvärr inte det är lika vackert på scenen. Och varje år den här tiden tänker jag att jag vill lära mig albanska, det är ett vackert språk. 2 poäng

6) Rumänien, Mandinga, "Zaleilah" 

Här har vi årets stora sommarplåga! Jag gillar trummorna och dragspelen, men i övrigt är det lite för mycket la-la-la-lai. Håller i alla fall upp ett varnande pekfinger för Rumänien, de landar säkert högt uppe i resultatlistan. 3 poäng

7) Schweiz, Sinplus, "Unbreakable"

De här killarna har lyssnat lite väl mycket på U2 och The Ark, tror jag. Det här skulle jag inte tacka nej till att höra under en stadionspelning nån sommarkväll. Tyvärr tror jag inte att det kommer att hända. Låten då? Nja. Ja. Näe. En radiohit blir det kanske. 2 poäng.

8) Belgien, Iris, "Would you" 

Så här kommer det att låta under ESC-kisastudio på tisdag kväll när denna spelas: Hoppsan, godisskålen är redan tom. Jag kan gå och hämta mera. Kan poppa lite mera popcorn när jag ändå är i köket. Och kolla Facebook...tralalala. Nej, det här är så otroligt stillastående låt. Lite Bambi på hal is. 0 poäng.

9) Finland, Pernilla, "När jag blundar"

Refrängen bosatte sig i mitt huvud första gången jag hörde den här. Jag kanske är extremt partisk, men jag sätter tummen upp! Med lite bättre scenspråk, säkrare blick och snygg iscensättning så kan det mycket väl bli final. 4 poäng.

Inga kommentarer: