torsdag 24 maj 2012

ESC Semifinal 2

Hoppsan, jag håller ju på att glömma bort att recensera semifinal 2! Måste skylla på lite tidsbrist. På tisdag och onsdag var jag totalt 23 timmar på jobb, därför tog jag ledigt idag. Och tyvärr har det varit för fint väder att sitta inne vid datorn, dessutom har jag varit barnvakt ett par timmar på kvällen också.

Men here we go!

1) Serbien, Zeljko Joksimovic, "Nije ljubav stvar"

Årets Balkanballad! Flöjter och violiner får alltid plus av mig. Men speciellt originellt är det ju inte, den här låten har vi på nåt sätt hört förut. 3 poäng.

2) FYR Makedonien, Kaliopi, "Crno i Belo"

Nu är jag helt oberörd faktiskt. Låten har taggarna utåt på nåt sätt. Spännande röst, men låten imponerar inte på mig. 1 poäng.

3) Holland, Joan Franka, "You and me" 

Vad är grejen med fjädrarna? Vad tänkte du här, stylisten? Pocahontas goes ESC är ingen bra kombination. Men låten är helt ok. 2 poäng

4) Malta, Kurt Calleja, "This is the night" 

Mera medelhavsdisco. Nej, jag är ingen tonåring längre. Inte speciellt nytänkande det här heller. 2 poäng

5) Vitryssland, Litesound, "We are the heroes" 

Nu blir jag både stressad och nervös. Det kan inte vara bra för hälsan. Enda roliga här är mikrofonstativen. 1 poäng

6) Portugal, Filipa Sousa, "Vida minha" 

Mer portugisiskt än så här blir det inte. En vacker, innerlig fado. Tyvärr tror jag att den drunknar i mängden. Men jag gillar originaliteten! 3 poäng.

7) Ukraina, Gaitana, "Be my guest" 

Pampigt, bombastiskt och välproducerat, precis som Ukrainas bidrag brukar vara. Vilken röst! 4 poäng

8) Bulgarien, Sofi Marinova, "Love unlimited" 

Lite 90-tal över det här. Kanske lite påfrestande. Vet inte riktigt vad det här går ut på? Hmm. 1 poäng

9) Slovenien, Eva Boto, "Verjamem"

Jag hör bara Serbiens vinnarlåt från 2007 när jag lyssnar på den här. Inte så konstigt, det är samma låtskrivare. Minuspoäng för fantasilösheten. 3 poäng

10) Kroatien, Nina Badric, "Nebo" 

Tja, vad ska jag säga? Helt ok låt, men det lyfter liksom inte. Man har liksom målchans, men skjuter förbi. Det känns proffsigt iallafall. 2 poäng

11) Sverige, Loreen, "Euphoria" 

Om jag ägde en hatt skulle jag lova att äta upp den om Sverige vinner. Fantastisk låt, fenomenal artist och fängslande scenshow. Vi ses i Globen 2013! 5 poäng!

12) Georgien, Anri Jokhadze, 

"I´m a joker" Den här låten är ett skämt. Ett mischmasch med dåliga textrim och ett gyckel i årets tävling. 0 poäng!

13) Turkiet, Can Bonomo, "Love me back" 

Svängigt och charmigt! En medryckande låt som har en dramatisk nerv. 4 poäng!

14) Estland, Ott Leppland, "Kuula" 

Åh, det är så vackert att det gör ont. Berör ända in i hjärteroten. Gripande, lidelsefullt och äkta. 5 poäng!

15) Slovakien, Max Jason Mai, "Don´t close your eyes" 

Fullt ös, medvetslös! Sällan man hör riktig hårdrock i ESC. Skönt med något som ruskar om, men jag får lite ont i mina öron. 2 poäng

16) Norge, Tooji, "Stay" 

Eric Saade 2.0 dansar sig svettig i en nattklubbslåt. Jo, jag tror nog att det här når ända upp i fjälltopparna! 3 poäng

17) Bosnien-Hercegovina, Maya Sar, " Korake ti znam" 

Hur mycket jag än lyssnar fastnar inte melodin i mitt huvud. Och det är ju inte bra. En färglös komposition som går mig fullständigt förbi. 1 poäng.

18) Litauen, Donny Montell, "Love is blind" 

Ett hopkok av flera låtstilar. Och så den vedervärdiga ögonbindeln! Den borde sättas över munnen på Donny, med paljetterna inåt! 0 poäng!

2 kommentarer:

Anonym sa...

1000 tack och 400 på!
Nu fick jag möjligheten att kolla in seimifinal 2 som jag missade pga liten utlandsresa. Och visst är vi överens till ca 90%. Men visst är det väl ett ganska stort balladår i år, eller...
Papi

LIA sa...

Ja men så bra! Det är roligt att mina kommentarer glädjer nån annan än mig själv :)