söndag 20 maj 2012

ESC Semifinal 1, del 2

Vi fortsätter genomgången av semifinal 1, here we go!

10) Israel, Izabo, "Time"

Jag är lite rädd för clowner, men om jag blundar är det här riktigt bra! Tack och lov har de inte med sig clownerna på scenen i Baku. Härligt gung och skönt opretentiöst. Ett minuspoäng för att de har kopierat refrängen av ABBA:s "Nina Prima ballerina". En av mina favoriter! 4 poäng.


11) San Marino, Valentina Monetta, "The social network song"

Nej, snälla. Mina öron blöder. Den här låten vill jag verkligen inte vara vän med. Var är Ogilla-knappen? Logga ut, nu! 0 poäng!

12) Cypern, Ivi Adamou, "Lala Love"

Oh la la! Nu vill jag dansa! Det här är modernt och fräscht. Snövit från de cypriotiska stränderna tar i från tårna. Refrängen är bombastisk. Jag tror och hoppas på en topp 3-placering. 5 poäng!

13) Danmark, Soluna Samay, "Should have known better" 

Skön poplåt som tyvärr inte sticker ut i mängden. Vissa dagar älskar jag den, andra gånger tycker jag den är enformig. Men jag stänger inte av radion om den spelas när jag sitter i bilen. 3

14) Ryssland, Buranovskie Babushki, "Party for everybody"

Gulligaste gummorna jag nånsin sett! Kära nån, så charmigt. Gillar speciellt den äldsta gumman som inte riktigt hänger med i alla takter. Roligt att höra udmurtiska också, det gör man ju inte varje dag. Men låten faller i kategorin "skämtlåtar" och skulle inte alls vara lika bra utan mommona. Så ingen vinst, tack. 3 poäng

15) Ungern, Compact Disco, "The sound of our hearts" 

Åh, såna här låtar älskar jag. Melodiös, sentimental poprock. En av årets absolut bästa och mest tänkvärda videos också, fast det har man nog inte nytta av i semifinalen. Hoppas verkligen Ungern går till final, jag tänker iaf lägga min röst på nummer 15! 5 poäng!

16) Österrike, Trackshittaz, "Woki mit deim Popo" 

Det här är så galet att det blir bra, trots fjortishumor och aningen sexistisk show. Nu är det faktiskt svårt att sitta still! Det är kanske inte politiskt korrekt att sätta tummen upp för sånt här, men jag kan inte hjälpa det. Skjut mig, någon, för jag ger 3 poäng!


17) Moldavien, Pasha Parfeny, "Lautar"

Jag gillar låtar med många instrument och spännande rytmer. Vilken spelglädje! Det rycker i benen och jag kan inte sitta still nu heller. Pasha är ju söt och charmig, men jag saknar det där lilla lyftet som gör låten till något extra. 3 poäng.

18) Irland, Jedward, "Waterline"

De hoppsiga tvillingarna tävlar för andra året i rad. Det får man väl göra, men då ska låten vara bättre andra året och det är den inte. Det är liksom inte lika roligt i år! "Lipstick" var galet bra, "Waterline" känns slätstruken och tråkig i jämförelse. Sluta studsa, snälla! 2 poäng

Inga kommentarer: