måndag 2 augusti 2010

En kulinarisk upplevelse

I lördags åt jag en GUDOMLIG middag på den franska bistron Le Porc i Åbo. Söta öde så gott det var!

Först blev det förrätt, courgettes frites & aioli, det vill säga panerad squash med aioli. Mumsmums.



Som huvudrätt åt jag poisson à la bouillabaisse, det vill säga medelhavsinspirerad fiskgryta. MUMS.



Efterätten blev crème brulée, en av de godaste jag ätit, måste jag säga. Jag brukar testa crème brulée lite nu som då, men få når upp till toppoängen som den här varianten! De godaste bruléerna jag nånsin ätit hittills finns på Fransmanni i Vasa och Le Porc i Åbo. Så nu vet ni det!



Mitt betyg: fem gyllene gafflar av fem! Att äta en trerätters middag plus ett glas vitt för 32 euro är mycket prisvärt. Och maten var suberb! Dessutom råkade jag tappa gaffeln på golvet en gång och hann knappt plocka upp den igen innan det stod en servitör vid bordet och gav mig en ny. Det kallar jag service.

Inga kommentarer: