fredag 6 augusti 2010

Två böcker av Sofi

Mitt halvhjärtade löfte till mig själv om att inte köpa fler böcker innan jag läst ut de jag har hemma kan jag ju bara glömma. Vad tänkte jag egentligen? Hur kan man låta bli att köpa böcker liksom? Häromdagen köpte jag dessa, som jag längtat efter att lägga vantarna på. Sofi Fahrmans "Elsas mode" och Sofi Oksanens "Stalins kossor".



Men innan jag sätter tänderna (hehe) i dessa ska jag läsa ut Twilight-serien om vampyrer! Läste första boken på svenska i vintras och var inte alls imponerad. Språket kändes uppstyltat och dialogerna långt från naturliga, dessutom är det väl egentligen en ungdomsbok vilket märktes tydligt. Hur kan detta bli så himla pop i hela världen, tänkte jag och suckade. Men sedan tyckte en kompis att jag skulle läsa böckerna på originalspråket engelska istället. Hon har hela serien hemma och lånade mig de två första böckerna och jag lovade att ge serien en ny chans. Och vilken skillnad! Nu är jag helt fast i nummer 2 och ska sedan låna trean och fyran och sedan se filmerna...

Inga kommentarer: